terima kasih sudi follow

Monday, April 23, 2012

Millau Viaduct and Albi - part1

Sebelum gambar-gambar ni bertambah basi disimpan dalam laptop ni, aku nak berkongsi percutian baru-baru ni ke Millau Viaduct. Jom citer sikit pasal Millau Viaduct yang aku dapat dari Encik Wiki..

The Millau Viaduct (Frenchle Viaduc de Millau is a cable-stayed road-bridge that spans the valley of the river Tarn near Millau in southern France. Designed by the French structural engineer Michel Virlogeux and British architect Norman Foster, it is the tallest bridge in the world with one mast's summit at 343.0 metres (1,125 ft) above the base of the structure. It is the 12th highest bridge in the world, at 270 metres (890 ft) high below the road deck. The viaduct is part of the A75-A71 autoroute axis from Paris to Montpellier. Construction cost was approximately €400 million.

Pagi 14hb April tu bersamaan hari sabtu, aku bangun seawal jam 4 pagi untuk siapkan bekal yang patut. Semalam, aku dah buat karot kek untuk birthday Syafiqah. Pagi ni, aku masak nasi lemak, buat sambal ikan bilis serta rebus dan goreng telur. Selain tu, aku goreng bihun jugak serta sediakan dua jenis air panas. Air teh o dan nescafe yang dibubuh dalam flask. Shuhada dan Syafiqah tolong aku siapkan tuna sandwich. Bila semua dah settle, lebih kurang jam 7.00 am, kami bertolak menuju ke kfc Balma untuk titik pertemuan pagi itu. Kami pergi dengan 4 biji kereta.

Konvoi dilead oleh Kol Khairul. Respect him, without GPS, he really knows where to go. Kami yang pakai GPS ni pun kadang2 sesat gak. Perjalanan lebih kurang sejam dan first stop kami adalah di Albi. So, jalan-jalan kat Albi dulu. Yang penting, bergambar buat kenangan..

Ok, kita stop dulu kat sini... nanti aku sambung upload gambar lagi.. Perut sudah main lagu keroncong laaa. Nak cari sarapan dulu. Kat sini, dah pukul 11.20 pagi dan aku still tak sarapan lagi.. Actually, pagi tadi dah makan dua ketul pau tapi perut lapar lagi ni. Nak goreng nasi jap. Lebihan nasi kerabu semalam..
Ni nasi kerabu buat lunch + dinner semalam..

Lunch+dinner semalam. Nasi kerabu ngan telur masin with ayam percik.
Tak lupa sambal belacan ngan kuah serta kelapa dan ulam-ulam..

shida said...

lawak tgk rambut anip...hehehhehh..best kn dpt jln ramai2 cm tu....rindu nk konvoi jln2 sama kak ina family....

harleena said...

shida, kak ina balik nanti, kita konvoi jalan ramai-ramai... hehehe

shida said...

wokeyyy set nak gi mana....hheeh kak ina blk raya perlis kn kita konvoi la ti tak sabar nyeeee

MOH KEMBARA said...

Salam Yong,
Menarik banguanan lama diorang. Cuaca selalu mendung yaa kat sana? Cam ner boleh ada nasi kerabu nih?

White Jasmine said...

Uiks! mcm mana blh ada nasi kerabu nih. Dahsyat tul lah kakak sorg ni.. semua ada. Blh buka restoran la kt sana.. hihihi..