terima kasih sudi follow

Thursday, January 24, 2013

Crepe lagi.... resepi 2.


Salam buat semua. Kali ni nak citer pasal crepe lagi tapi seperti yang dijanjikan dalam entri aritu, kali ni nak citer pasal resepi crepe dengan 7 jenis tepung. Resepi ni Ina ambil dari blog spices journey tapi.... ada tapi nya.. seperti biasa, Ina selalunya akan cari resepi dan terpaksa alter resepi ikut bahan-bahan yang ada kat dapur nun.. So, kalau nak gunakan resepi 7 jenis tepung tu, silalah jenguk ke blog yang ina letak kat atas tu. Ina terpaksa kurangkan satu jenis tepung sebab Ina tak ada tepung hong kong kat sini. So, resepi ni Ina alter ikut kesesuaian dan menjadikan resepi ni 6 jenis tepung dan ada bahan-bahan yang ina alter sebab ina gunakan juga santan.

Bahan-bahan:
3 sudu besar tepung naik sendiri
2 sudu besar tepung ubi kayu
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar tepung kentang
2 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar gula icing
2 biji telur - buang tali pusat
1 cawan susu cair
1 cawan air
1 cawan santan tin/kotak
3 sudu besar mentega cair/minyak sayur
sedikit pewarna ikut suka




Cara-cara:
1. Gaul semua dengan whisk
2. Tapis adunan supaya tak ada tepung yang bergentel.
3. Panaskan non-stick pan dengan api perlahan.
4. Masukkan satu senduk adunan dalam non-stick pan dan lenggangkan crepe supaya tak tebal dan tak nipis.
5. Tak perlu terbalikkan adunan crepe ni.

Cara buat filing durian crepe tu, boleh jengok kat sini: durian crepe.

Bubuh whip cream dulu, then sudukan isi durian. tutup dengan whip cream di atas.

Lipatkan kiri kanan then lipat pulak yang bawah dan yang atas

Ni bahagian bawah. Bila dah lipat, bolehlah terbalikkan dn hidang..






Jalan-jalan shopping-Menjenguk baby Aneesa


Ni nak update citer sabtu lepas, 19 Jan 2013. Tengahari ni, kami gi jalan2 ke Blagnac dengan tujuan nak cari kasut untuk anak-anak. Maklumlah, masa ni Toulouse tengah soldes (jualan murah musim sejuk). Kami pergi kedai kasut dan ada la kasut Rebook yang Hanif nak beli. Pilih punya pilih saiz, then masa nak ambik tu, carilah kotak yang ada saiz yang dipilih. Bukak 3-4 kotak tapi dalam semua kotak tu ada sebelah ajer kasut. Jenuh mencari orang keje nak tanya pasal kasut tu. Pelik gak, apasal ada sebelah ajer kasut. Takkan lah orang beli sebelah kot, imposibble betul. Kedai kasut kat sini bukan macam kedai kasut kat Malaysia. Ada ajer yang dok ikut nak tolong carikan kasut. Tapi kat sini, sendiri kena cari. Saiz semua ada kat situ. Kalau tak jumpa saiz yang korang nak, maknanya tak adalah saiz tu lagi. Jarang nampak ada salesman/woman yang jaga dalam kedai tu. Macam aritu tu laaa, ada sorang ajer minah france yang keje, tu pun dia keje jaga cashier. Jenuh dok cari orang keje akhirnya nampaklah sorang lagi minah perancis ni. Bila tanya kat dia, rupanya dia kata, bawak kasut tu gi cashier, then kat cashier tu baru dia ambikkan sebelah lagi. Pelik betul la pulak...

Lepas jalan-jalan kat Blagnac ni tapi tak dapat cari kasut yang berkenan di hati anak-anak dara Ina, so jalan pulak ke kedai kasut area Roques berdekatan dengan Ikea. Still tak ada kasut yang berkenan di hati. Lepas dari situ, kami menghala pulak ke factory outlet di Nailloux. Kat Nailloux tu, Ina yang nak pegi sebab nak beli preassure cooker..

kedai coklat Lidl di Nailloux factory outlet

coklat lagi. satu bar ni harga range dalam 2 euro lebih ke 3 euro lebih ajer.


Balik dari factory outlet, persinggahan terakhir hari ni, gi jenguk kawan di Toulouse ni yang baru melahirkan anak diberi nama Irdina Aneesa. Kita layan gambar..
baby  Irdina Aneesa


gambar kenangan bersama bonda Badariah





Tuesday, January 22, 2013

Cerita tentang Crepes, resepi 1

Hari ni Ina nak buka cerita pasal crepe. Sebelum datang Toulouse dulu, tak pernah langsung dengar pasal crepe ni tapi bila dah duduk sini, merata-rata boleh tengok orang jual crepe. Amenda crepe ni? Ni pasal crepe yang dah digoogle di internet:


A Little Crepe History

A crêpe (pronounced /kreɪp/, French IPA: [kʀɛp]) is a type of very thin, cooked pancake usually made from wheat flour. The word, like the pancake itself, is of French origin, deriving from the Latin crispa, meaning "curled." While crêpes originate from Brittany, a region in the northwest of France, their consumption is nowadays widespread in France and is considered the national dish. Crêpes can be compared to the African injera, the tortilla, the Indian dosa and the Mexican sope. Crêpes often have a fruit filling of syrup, mixed berries, fresh fruit or lemon cream.
Jom tengok camana orang kat France ni buat crepe:

So, kesimpulannya kat sini, senang ajer adunan buat crepe ni. Tepung, telur, susu, butter ngan secubit garam. Kalau duduk di France ni, boleh ajer terus beli adunan crepe segera yang ada jual kat supermarket.

Tapi sekarang yang tengah famous kat Malaysia ialah crepe gak tapi crepe durian, (dah kurang sikit famous dibandingkan masa mula-mula dulu). Masa mula-mula musim crepe durian ni, aduhh, rasa tak boleh tahan dah. Hari-hari rakan-rakan fb dok tayang crepe durian. Tu yang buat Ina pun beria-ia nak beli durian gak sebab nak mengcrepe. Resepi, macam biasalah google di internet ajer. Macam-macam resepi boleh dapat. Ada yang menggunakan 3 jenis tepung, 4 jenis tepung hinggalah ke 7 jenis tepung. Mak ooiiiii, very advance crepe orang Malaysia. Orang France dengar pun, sure pening betapa banyak tepung nak kena sediakan.. Sebenarnya, dah tiga kali Ina buat crepe durian kat sini tapi dengan menggunakan durian frozen. Frozen pun frozenlah janji rasanya memang marbeles lebih-lebih lagi orang yang minat durian cam Ina ni.. hehehehe.

First time buat crepe, Ina guna resepi izah daut, yang mana asalnya adalah resepi dari Fiza Nordin. (Izah, link fiza nordin dalam blog tu tak boleh guna. Sorry, tak dapat linkkan resepi fiza kat sini). Resepi ni menggunakan 3 jenis tepung saja tapi bagi Ina, telur tu cam banyak ajer. (Bukan apa, kebetulan stok telur terhad). So, my first trial, Ina terus buat dua adunan sekaligus tapi dengan menggunakan 5 biji telur ajer. Resepi bawah ni untuk rujukan di masa hadapan yang dah di alter dari resepi asal. Resepi asal tak menggunakan santan tapi Ina guna santan untuk rasa lemak dan berkilat. Kalau nak tengok resepi asal, boleh klik kat link izah daut ni.

Crepe Durian Harleena
Bahan-Bahan:
6 sdt gula halus
6 sdt tepung ubi
1 sdt tepung jagung
2 sdt tepung jagung
5 biji telur - pukul sikit
100 ml air
50 ml santan
secubit garam
1 sdt butter - cairkan (boleh gak kalau nak ganti dengan minyak sayur)
2 sdt esen vanila.

Cara-cara:
1. Satukan gula halus, tepung ubi, tepung gandum dan tepung jagung dalam mangkuk.
2. Campurkan telur dengan air dan santan serta secubit garam. Tuang dalam bekas tepung.
3. Campurkan butter cair. gaul rata dan akhir sekali, masukkan esen vanill. Kacau sebati. Tapiskan adunan agar tiada tepung yang bergentel.
4. Rehatkan adunan sebentar.
5. Panaskan non stik pan. Tuang sesenduk adunan dan gelek supaya tepung menyeluruh dalam pan. Adunan tepung tu agak-agak, tak terlalu nipis dan tak terlalu tebal. Masak satu permukaan ajer. Bila tepi tak tak melekat, bolehlah angkat.
Gambar bawah ni merupakan percubaan pertama, bolehlah walaupun kurang gebu.


durian frozen beli di Paris Store

Lebih kurang 4 ulas dengan harga 4.70 euro. Nasib baik biji kecil.

cara untuk buat crepe, whip cream-durian-whip cream. then bungkus.

Filing 
Bahan-bahan:
isi durian
whip cream
1sb gula icing (ikut kemanisan)

Cara-cara:
1. Putar whip cream sebentar, masukkan gula icing dan terus putar hingga jadi kental.
(nak tau dah kental ke belum, terbalikkan mangkuk berisi whip cream tu. Kalau dah kental, whip cream tu tak menitis.)
2. Cara penyediaan crepe durian. 
Ambil sekeping crepe, bubuh whip cream. Then, bubuh isi durian atas whip cream. Lastly, tutup isi durian tu dengan whip cream. Lipatkan crepe tu.

Okey, have to stop my entri for a while. Nak menguruskan rumah pulak.. hehehehe. Nanti Ina akan sharekan satu lagi resepi crepe menggunakan 7 jenis tepung. Chow..









Monday, January 21, 2013

salji oh salji


Sebaik terjaga dari tidur semalam, ahad 20 Jan 2013 Ina terus ngadap fb guna hp (seperti biasa bila terjaga dari tidur). Ternampak status jiran depan rumah, kak Alawiah masukkan gambar si putih salju. Apa lagi, terus Ina bukak tingkap bilik. Subhanallah, segala-galanya putih dan si putih terus turun dengan lebatnya. Terlalu excited, terus lari ke bilik anak to inform them. Sebenarnya, ni kali ke tiga rasanya si putih menjenguk Mondonville tapi kali ni, memang lebat dan jalan-jalan dipenuhi salji. sebelum ni, memang nipis sangat dan hanyut di bawa hujan yang datang kemudiannya.

Ina memang excited sangat menunggu salji turun di Mondonville ni begitu juga anak2 especially Syafiqah n Shuhada. Bukan apa, mungkin ni merupakan salji terakhir kami di France.. Sedih gak sebenarnya tapi kalau setakat ni ajer rezeki kami di France, Ina redha dengan pemergian kami pulang semula ke Malaysia.

Tapi sayangnya, si putih salju tak lama hadirnya sebab lepas ianya turun dengan lebat, diiringi pulak dengan hujan. Bila dah hujan, mulalah jalan jadi lecak. Jom layan gambar2 yang sempat diambil..
halaman di belakang rumah

meja taman dah diliputi salji


ni pandangan dari tingkap sisi


walaupun turunnya lebat tapi sekejap ajer dah cair. parking carrefour mula lecak..





Roti naik Pahang Tok Mak


Salam. Semalam hari ahad hari untuk bermalas-malasan dalam rumah. Masing-masing dengan laptop dan ada yang tengok tv so terasa amat boring pulak. Apa lagi, Ina pun masuk dapur. Dalam kepala otak ni, nak buat muffin epal sebab pagi tadi gi Carrefour ada beli epal. Dalam kepala otak ni gak, teringin nak buat roti. Jadi, dua-dua sekali Ina buat. Mula-mula uli roti dulu dengan mesin uli. Lama gak Ina uli, dalam setengah jam. Kalau ada BM, boleh ajer gunakan BM. Sementara tunggu roti tu kena uli, Ina buat epal muffin. Sebenarnya banyak resepi roti yang ada dalam simpanan Ina samada dapat dari internet ataupun gi belajar masa kat Malaysia dulu tapi entri kali ni nak share resepi roti dari kenalan di FB iaitu Tok Mak. Tok Mak  ni bukan takat pandai buat roti ajer tapi merupakan usahawan gak. Di laman FBnya, Tok Mak  ada menjual rempah soto serta puding raja. Masih tak berkesempatan nak merasa puding raja  Tok Mak tapi insyaAllah balik KL nanti, nak cuba gak. Sesiapa yang nak beli rempah soto yang uummmpp ni atau nak rasa puding raja  Tok Mak, bolehlah skodeng FB Tok Mak kat sini: Tok Mak



Roti Naik Pahang
(resepi Tok Mak)
Bahan-bahan
1 biji telur
2 sudu besar susu pekat manis
3/4 cawan gula
2 sudu kecil ibu roti/mauripan (ina guna sebungkus)
2 sudu besar margerin
1 sudu kecil shortening (tak guna sebab tak ada)
500 grm tepung gandum
300 ml air (air ni dah dicampur sekali dengan telur dan susu manis menjadikan 300 ml air)
1 sudu besar susu tepung

Cara-cara:
1. Masukkan tepung, gula, yis ngan marjerin dalam mangkuk uli.
2. Tuangkan adunan cecair
3. Uli hingga doh jadi kenyal.
4. Bulatkan doh dan rehatkan hingga naik dua kali ganda (lbh kurang sejam gitu)
5.Bila dah kembang, tumbuk doh untuk keluarkan angin. Then bahagikan doh. Ina timbang tiap2 satu doh tu dalam 50 gm. Then bulat2kan dan rehatkan sekali lagi. Kalau nak buat sausage roll, gulungkan doh tu memanjang dan belitkan doh tu pada sausage.
6. Bila doh dah naik, bolehlah dibakar dengan suhu 170C selama lebih kurang 15-20 minit.




Friday, January 18, 2013

Egg in the basket

Mula saat ini dan ketika ini (sepatutnya nak mula benda ni bila masuk tahun baru 2013 aritu tapi dah terlajak la pulak), gantinama diri untuk aku akan ditukar ke Ina. No more aku-aku lagi dah.

So, alang-alang tengah dok rajin ni, baik Ina update blog lagi. Kali ni Ina nak kongsi resepi yang dah berulang kali ina buat. Kongsi dengan diri sendiri untuk rujukan masa depan dan sesiapa yang teringin nak buat. Resepi ni diilhamkan dari fb Laura in the Kitchen. boleh jenguk kat sini
Bahan-bahan yang diperlukan hanyalah telur dan roti ajer.





Macarons ke cookies?? Hancuussss

macaron cookies... hehehehe
Salam.. Ada dulu aku post kat fb tentang macaron.. Dah dua tahun kat sini baru lah aku try beli macaron kat carrefour. 4 euro lebih untuk 12 ketul macaron pelbagai perisa.. Sedap gak. Dah nak balik baru sibuk nak try.. Keinginan nak buat macaron dah lama ada dalam diri tapi masih tak berani or Malas?? Last week, ada aku call satu tempat utk belajar buat macaron. Nasib baik mamat Perancis yang jawab phone tu reti lah jugak cakap bahasa omputeh ni.. Aku pn tanyalah dia samada chef tu boleh cakap omputeh tak. Malangnya, dia kata tak boleh. Aku katalah aku nak join kelas buat macaron tu. Dia jawab, buat macaron ni complicated sikit. Nanti tak ada orang nak explain kat aku. Dia suruh aku belajar benda lain selain dari macaron tu. Aduuhhh. Kesian kat aku.

So, semalam aku try lah gak buat macaron. Resepi dari internet laa. alamak, link dah delete lah pulak. Bila aku buat meringue, aku tengok dah jadi sebab bila terbalikkan mangkuk tu, meringue tak bergerak. Wokey, bab meringue alhamdulillah. Serbuk almond pun aku dah campur ngan gula icing. Then, aku campur dalam meringue tu. Bila dah campur, aku tengok cam ada yang kena ajer but still, I proceed to the next step. Bubuh dalam piping beg. Baking paper tu siap aku dah lukis bulat2 besar 50 sen untuk buat penanda macaron tu. Masa piping tu, aku tahu dah macaron aku dah hancuuuussssss. Tapi aku paip gak sampai abis. Then, aku biar dalam oven dulu. Ingat nak buang ajer dah tapi bila mengingatkan telur dan bahan2 yang aku gunakan dan macam membazir pulak jadinya, so aku biar dulu dalam oven. Then, akhirnya aku bakar gak macaron yang memang comfirm aku tau tak kan jadi macaron. So, apa jadi macaron aku tu? Hehehehehe, macaron aku jadi cookies laa. Sedap la gak, very-very rangup.

So, nampaknya untuk bagi lebih pemahaman kat aku tentang buat macaron ni, aku ingat aku nak join gak kelas tu. Mahal la gak, dalam 76 euro dah disebabkan aku takkan faham apa yang chef tu cakap, tak kisahlah. janji aku dapat tengok cara-cara serta tips yang dia gunakan untuk buat macaron tu.. Tak pun, tunggu lah aku balik Malaysia dulu then i'll learn it there.

Saturday, January 12, 2013

Pikelets-Amenda tu?

Alang-alang dah tengah rajin update blog ni, aku nak share satu lagi resepi malam ni.



Okey la.  Resepi yang aku nak share resepi omputeh yang namanya pikelet. First time aku buat, entah camana boleh terfikir nak cari resepi pikelet ni dalam internet. Dulu masa kat kedai di Airport London, aku ada ternampak crumpet. Bila aku search internet, rupanya2nya crumpet, pikelet ngan pancake ni lebih kurang adik-beradik lain mak lain bapak, gitu laaa. Hehehehe. Ni maklumat yang aku gali dari internet:


There are many different kinds of pancakes in the world. A pikelet is a type of pancake commonly served in Australia, New Zealand, and Britain. It is thick, fluffy, and often served during teatime.
A pikelet is a small pancake. Similar to American pancakes in flavor, pikelets are made out of milk or buttermilk, salt, flour, sugar, eggs, cream of tartar and baking soda. This type of pancake is also served much like an American pancake, with fruit toppings, jelly, cream, butter, syrup, chocolate sauce, or powdered sugar.
Pikelets can be eaten plain as well. The typical Scottish serving suggestion for a pikelet is with honey and butter, jam, or whipped cream. In Australia, a favorite way to eat the hotcakes is to top them with cream, powdered sugar, and strawberries.

Resepi yang aku buat ni, aku kongsi dari : The English Kitchen  
Pikelet
150g of self raising flour (1 cup)
1 tbs caster sugar
pinch of salt
185ml of milk (3/4 cup)
1 large egg
butter to brush the grill

to serve:

softened butter
honey

Sift the flour, sugar and salt into a bowl. Beat together the milk and egg. Add all at once to the dry ingredients and whisk together until smooth. Heat a large griddle pan, or nonstick frying pan. Brush with butter. Drop the batter by tablespoons onto the heated griddle. Cook until bubbles appear on the surface and the bottom is lightly browned. Flip over and cook on the other side until golden. Allow to cool completely and serve with some softened butter and jam for spreading.
Enjoy.....





Jom buat Akok

Salam Tahun Baru 2013... Hehehehe, dah dekat dua minggu tahun  baru berlalu baru nak wish tahun baru.. Rasanya dah dekat sebulan aku tak update blog. Hari2, memang teringin sangat nak update tapi penyakit yang datang ni tak beransur pergi. Penyakit M yang melanda lebih-lebih lagi musim sejuk ni.. Terlalu banyak resepi yang aku nak simpan serta kongsi untuk kegunaan kemudian hari. Terlalu banyak juga gambar2 dalam simpanan yang tak sempat aku masukkan. Semuanya dah basi tapi ada aku kisah.... Kan semuanya untuk kenangan di masa akan datang.

Entri aku buat malam ni sebelum aku makan malam, aku nak kongsi resepi dari Kelantan yang aku buat dua minggu lepas, kalau tak silap. Kat bawah ni namanya Akok kedut.. Rupa memang out tapi rasa memang ada rasa akok.. Resepi ni aku dapat dari MyResepi kat sini: My Resipi

adunan akok yang siap ditapis

adunan dlm acuan muffin



Akok

Bahan-bahan:
5 biji telur
200 ml pati santan 
100 ml air
150 gm gula melaka
30 gm tepung gandum
daun pandan
2 cubit garam halus

Cara-cara:
1. Masak air bersama gula melaka hingga mendidih. Tutupkan api.
2. Masukkan santan. Tunggu suam sikit, kemudian masukkan telur, tepung dan daun pandan. Gaul rata. Tapiskan untuk menghilangkan ketulan tepung.
3. Panaskan oven pada suhu 200 C. Panaskan acuan ke dalamnya. (aku guna acuan muffin). Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.
4. Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengambang. Bila dikeluarkan dari oven, ia akan sedikit mengecut.