klik la sini sama...

terima kasih sudi follow

terima kasih sudi follow

Wednesday, October 24, 2012

Murtabak - Salam Aidil Adha

Ni merupakan entri terakhir aku untuk hari ni. Mata pun macam dah tak larat nak bukak lagi.
Pagi tadi untuk sarapan, aku buat murtabak untuk kesekian kalinya. Hanya kini baru aku berkesempatan nak kongsi cara-cara aku buat murtabak. Sebenarnya, semalam aku buat inti kentang+daging untuk buat karipap tapi yang jadinya, murtabak.
Selalunya aku buat murtabak guna kulit popiah tapi sekarang ni, aku selalu gunakan roti canai/roti pratha segera yang boleh di beli kat supermarket. Kat Toulouse ni, aku beli di Paris Store.
roti paratha yang aku gunakan.
Intinya sebagaimana yang aku info kat atas tu, aku gunakan inti karipap then aku tambahkan telur. Kocak2 dan tuang atas roti paratha. Gambar2 ada kat bawah ni, check it out.

Letakkan roti paratha atas lapik

stretch/tarik bagi besar dan lebar

Letakkan inti di tengah-tengah

Lipatkan keliling macam bungkus hadiah
Masak dalam frying pan, bubuh sedikit minyak

Voilla.. simple kan cara nak buat murtabak ni. Just guna inti karipap, then tambahkan telur ajer. Kalau yang suka, boleh tambah extra bawang besar yang dihiris.

Oh ya. Sempena nak menyambut Aidil Adha pada hari Jumaat ini, aku mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat hari raya Aidil Adha. Mohon maaf zahir dan batin andai ada terkasar bahasa, terguris rasa, tercalar jiwa. Aku hanya manusia biasa yang tak pernah terlepas dari melakukan kesilapan.


Kembara Aidil Fitri 2012-Part 1

Sepatutnya dah lama gambar-gambar aidil fitri aku masukkan dalam blog ni untuk tatapan di kemudian hari. Dah basi pun gambar-gambar dan cerita kembara aku pulang ke Malaysia untuk menyambut Aidil Fitri tempoh hari tapi sekarang ni lah baru aku dapat update dalam blog..

Aku pulang bercuti ke Malaysia aritu dalam 6hb Ogos 2012 (hari isnin) dan tiba di Klia pukul 6:30 am hari selasa. Hari yang sama peminat2 badminton menunggu Dato Lee Chong Wei pulang ke Malaysia. Patutlah ramai orang kat KLIA dalam pukul 7 lebih tu... Ingatkan tunggu aku balik... hehehehe. Hari ni, aku berbuka puasa di rumah adik ipar di Bangi. Alhamdulillah. Besoknya, aku menghala ke rumah aku sendiri di Bandar Nusarhu. Apalagi, ngemas rumahlah yang dah berabuk gila. Hampir setahun 8 bulan aku tinggalkan rumah, tentu habuknya boleh tahan gak. Malamnya, aku berbuka di rumah makcik suami di Bukit Jelutong.

Cukuplah cerita sikit2 tentang cerita puasa. Kita cerita raya pulak.. Raya tahun ni, raya pertama aku beraya bersama keluarga suami di Melaka. Pertama kali sejak berkahwin, aku dan anak2 perempuan gi sembahyang raya di Melaka. Lepas sembahyang raya, seperti biasa, menziarahi kubur mak mertua aku. Jom kita layan gambar2 yang dah basi ni...







Ishan n famili

Ilia n famili

Ira n Nabila



Anak-anak tersayang













Abah n anak-anak. Sorang ajer yang tak ada kat sini.

Selesai babak pertama Aidil Fitri 2012. Oppps, lupa nak citer, malam raya, aku check in kat Hotel sebab dah ramai sangat kat rumah adik ipar aku tu. Ilia n famili serta Ishan n famili sampai petang raya. Kami check in kat Hotel Permaisuri, dekat ngan Stadium Hang Jebat. Reception kata, ada offer raya, so satu malam dalam RM90 kalau aku tak silap. Duduk satu malam dulu, esok baru nak sambung satu malam lagi. Itu plannya so dua orang anak aku tidur kat hotel gak. Lagi dua orang tu, esok pulak. Kena gilir2 sebab biliknya ada dua queen size bed. Tinggal satu bilik ajer, yang lain dah penuh. Paginya, aku sempat gi sarapan dulu kat hotel sebelum kami semua bergerak ke rumah adik ipar aku. Hari kedua, ingatkan nak sambung lagi satu malam tapi terkejut sebab yang jaga reception kali ni bagi rate lain pulak. Katanya, offer hanya setakat semalam ajer. Hari ni, dah tak ada offer. Jadi, harga bilik untuk hari ni adalah RM136.Tu lah, semalam tak nak bayar terus untuk dua malam, tiba2 harini dah tukar rege lain pulak.. Semalam, minah yang jaga tu tak bagitau pun yang esoknya harga dah lain... Ish3... So, malam kedua raya tu, aku dan famili tidur di rumah adik ipar aku ajer laaaa. Jimat RM...






Monday, October 15, 2012

Are you offended with this photo-Carrot Cup cake

Baru-baru ni anak aku ada masukkan gambar dibawah ni kat wall fb dia. Dia ngadu kat aku yang ada classmate dia inbox suruh dia keluarkan gambar tu dari wall fb anak aku tu. Minah salleh ni dah terasa la kot dengan kata2 dalam gambar tersebut. Anak aku balas la kata kat dia, gambar tu ditujukan buat kawan2nya yang di Malaysia, tak ada kena mengena ngan kawan2 sini especially yang bukan Muslim tu. Mmg dia ngadu kat aku, mana taknya, bak citer pasal Islam, amboi bukan main lain dia orang ngutuk tak sedar diri yang dalam kelas dia orang tu pun ada dua lagi hamba Allah yang beragama Islam. Tapi bila sampai bab cam ni yang sememangnya tak ada kena mengena ngan dia orang, tau pulak terasa. Hadooiiii. Mula2 tu aku suruh anak aku ignore ajer pasal gambar tu tapi bila semalaman aku berfikir sebab tak boleh tidur, (biasalah, aku kan memang susah tidur, bukan tak tidur fikirkan benda tu tapi memang mata ni degil, tak reti2 nak tidur). Akhirnya aku ambik keputusan suruh dia buang gak gambar tu dari wall dia. Aku tak nak nanti jadi masalah antara dia ngan kawan2 kelas dia nanti. Dahlah dia orang tu bukan layan sangat anak aku kat kelas tu, nanti disebabkan benda gini, lagi mendapatkan masalah untuk anak aku belajar kat sekolah yang majoritinya bukan beragama Islam..


Ok laa, kita tinggalkan kisah tadi dan kita share resepi untuk hari ni.. Resepi ni dah lama buat tapi baru nak share resepi.


Resepi  carrot cupcake ni aku ambil dari blog Raihana kat sini: http://raihannavanilla.blogspot.fr/2011/07/resepi-carrot-cupcakes-dan-video.html

Carrot Cupcake
Bahan-bahan:
4 biji telur
120 gm gula perang
120 gm gula castor
*250 gm tepung gandum
*1 sd kecil baking soda
*sedikit garam
(satukan bahan2 kering * dalam bekas)
100 gm walnut
1 cawan carrot (parut)
2 sudu besar susu cair /fresh milk
1 1/4 cawan minyak sayur

Cara:
1. Pukul kedua-dua jenis gula dengan telur hingga betul2 kembang.
2. Masukkan minyak. Putar lagi.
3. Masukkan campuran bahan-bahan kering dan gaul dengan menggunakan whisk.
4. Masukkan parutan carrot dan walnut. Kacau rata.
5. Lastly, masukkan susu cair. Kacau sebati.
6. Tuangkan adunan dalam kertas cupcake.
7. Bakar pada suhu 180C selama lebih kurang 15-18 minit (bergantung pada oven masing2)

Cream Cheese Icing
Bahan-bahan:
120 gm butter (suhu bilik)
100 gm gula icing (ikut kemanisan)
250 gm cream cheese

Cara-cara:
1. Putar ketiga-tiga bahan hingga kembang dan ringan.
2. Bolehlah dipaipkan atas cupcake setelah cupcake sejuk.







Millau Viaduct and Albi - part 3

Lebih seminggu berlalu dan gambar2 percutian masih belum habis aku masukkan dalam blog.. So, hari ni aku nak perabihkan semuanya then, bolehlah aku sharekan aktiviti yang berlaku beberapa hari lalu. Dah basi pun kiranya tapi semuanya tetap akan menjadi kenangan buat aku suatu masa nanti dan hanya di sinilah tempatnya untuk aku tatap kembali segalanya..

Hari ni, just nak kongsikan gambar-gambar yang belum aku masukkan dalam blog..









Ni baru tangkap gambar di kaki bridge.. Lepas ni, baru nak gi merentasi bridge pulak.. Sebelum tu, stop for lunch dulu.. lunch and more photo..

















Alhamdulillah, setelah perut kenyang, perjalanan diteruskan lagi untuk merentasi Millau Bridge...