klik la sini sama...

terima kasih sudi follow

terima kasih sudi follow

Wednesday, August 10, 2011

Sago Pandan Gula Melaka


CMG , hari ni aku tiru dessert CMG tapi aku mohon mahap sebab aku dah tukar nama dessert tu. Jangan marah aaarrrr, nanti kena jual... Aku mohon copy n paste la CMG sebab aku malas nak taip. Jap lagi, aku nak siap2 untuk berbuka dah... Tapi aku memang jeles ngan gambar sago gula melaka kat blog Cik Mat tu... Meme cantik.
Jom kongsi resepi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram sago biji, cuci dan toskan
2 liter air
2 helai daun pandan, disimpul
3/4 camca teh pewarna hijau makanan (aku tambah perasa pandan sekali)
1 ketul gula melaka, hiris kecil*
1/2 cawan gula pasir*
1 1/4 cawan air*
1 helai daun pandan*(*disatukan dan masak hingga pekat, tapis dan sejukkan)
1 cawan pati santan + 1/4 camca teh garam + 1/2 camca teh tepung jagung = satukan, kacau dan masak hingga panas, sejukkan.

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Didihkan 2 liter air tadi bersama daun pandan dan pewarna hijau makanan, kemudian masukkan sago biji dan masak hingga kelihatan jernih. Masak dengan api sederhana dan kacau selalu. Tutup api dan biar 4-5 minit dalam peiuk.
  2. Tuang dalam tapis dan cuci biji sago tadi bawah air paip untuk membuang kanjinya. Kemudian masukkan ke dalam bekas2 kecil atau acuan yang anda gemari, padat2kan dan simpan dalam peti sejuk 1 - 1 1/2 jam. Sapu sedikit minyak pada acuan tadi.
  3. Keluarkan dari acuan dan letakkan dalam bekas sesuai, tuang gula melaka tadi dan juga santan pekat tadi. Hidangkan sejuk....aduhh nyamann okeh..
Betul aku cakap, memang sedap... Eh camana tau sedap, belum lagi waktu berbuka laaa... Sssshhhh, diam2 aaarrr....

3 comments:

Mas said...

sedappnya tengokkkkk....
sabo jerk...tengah puasa ni..he3

sonata anak kancil said...

salam - kuih ni belum buat lagi dalam bulan puasa ni...sedap ni - sy pun suka! selamat menjalani ibadah puasa

harleena said...

sedap, dah dua kali buat.. rasa cam nak buat lagi..