klik la sini sama...

terima kasih sudi follow

terima kasih sudi follow

Wednesday, August 10, 2011

Puding Roti Pelangi


Jom share menu berbuka saya beberapa hari lalu, Puding Roti Pelangi. Selalunya kalau aku buat puding roti, memang yang tak bubuh agar2 dan dibakar. First time buat puding roti ni, senang pulak tu. Yang penting, sodap... Resepi aku ambik dari blogger yang tak asing lagi... Sapa tak kenal ngan Hana .. Hana, tumpang copy n paste, malas nak taip...

PUDING ROTI PELANGI
Bahan-bahan
  • 4 keping roti(aku guna 5-6 keping)
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • 8gram serbuk agar2 @ sepeket (aku guna serbuk agar2 11 gm sepaket)
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air = hana guna cwn biasa 230ml.(aku lebihkan air sikit dalam 1/4 cawan)
  • pewarna merah,kuning dan hijau. (terpulang masing2)
 Cara-cara:
1. Didihkan 3 cawan air, serbuk agar-agar dan gula dalam periuk.
2. Blend roti, telur, susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cawan). Kemudian, masukkan dalam periuk agar2 yang sudah mendidih tadi.
3. Bahagi kepada 3 bahagian. Masukkan warna pilihan dan kacau sebati.
4. Ambik sesenduk warna hijau dan tuang di tengah2 loyang. Kemudian, ambik sesenduk warna merah dan tuang perlahan2 atas adunan hijau tadi. Biarkan puding gerak sendiri ke tepi. Tak payah kacau atau ratakan. Kemudian, ambik pulak warna kuning, tuang perlahan atas warna hijau tadi. Ulang semula warna merah, hijau dan kuning hingga habis semua adunan. Ketika kerja2 memarblekan adunan, buat dengan cepat sebab agar2/puding mudah beku dengan cepat.
5. Bila habis kerja memarblekan tu, simpan dalam peti sejuk.


Ni lah rupanya puding rotiku bila dah dipotong2. Marasalah jiran2 ku, siap dapat sms mengatakan puding ni sodap. Alhamdulillah. Lain kali bolehlah buat lagi..



2 comments:

Ida,Japan said...

ceria sg2t pelanginya....emm, ida pun dh cuba puding roti hana ni....sedappp

tun_telani said...

cantik! tun dh lupa dh penah try ke x. byk beno menunyer.. hihi.. eh, rasa2nya blom wat, aritu wat puding roti caramel kak DJ.