klik la sini sama...

terima kasih sudi follow

terima kasih sudi follow

Monday, February 20, 2012

Daging Hitam Nasi Kandar

Ni menu aku minggu lepas tapi tak sempat aku nak update sebab anak2 tengah cuti sekolah.. Biasalah, susah la sikit uminya nak dapat laptop. Musim2 sejuk ni kalau aku tak cari apa2 nak buat kat dapur tu macam meroti ke, buat apa2 dessert ke, mulalah aku nak tidur awal.. Daging itam nasi kandar ni mmg favorit gak. Kalau kat Shah Alam dulu, aku selalu beli kat kedai mamak Bukit Jelutong tu... Ish3, baru setahun aku kat sini, aku dah lupa apa nama kedai mamak tu.  Masa masak ni, memang sedap aroma yang keluar dan rasanya pun sedap apatah lagi kalau dimakan dengan nasi panas2... Resepi ni aku terjumpa kat blog mamak haji. Sambil dok search2, jumpa gak kat blog Nieza
tapi aku dah modified bahan2 ikut apa yang ada kat dapur aku tu... Aku memang tak ada kas2 so, I ommit kas2 tu.. Buat yang nak tengok resepi asal, klik kat blog yang aku sebutkan di atas tu.. Percayalah (Macam lagu Siti Norhaliza)... memang sedap daging itam ni.. Kentang tu pun aku tambah kat dalam resepi... hehehehe


DAGING MASAK ITAM NASI KANDAR
600 gm daging lembu (rebus dan potong)
1 biji bawang besar- hiris memanjang
2 senduk rempah kari daging
1 sudu teh serbuk jintan putih
1 sudu teh serbuk jintan manis
2 sudu besar serbuk cili/cili giling (ikut pedas)

Bahan kisar/tumis:
1 biji bawang besar kisar (asingkan)
3 ulas bawang putih + 5 cm halia - kisar (asingkan)
1 batang serai - titik
2 helai daun pandan - potong 3"
1 tangkai daun kari
4 sekawan (kulit kayu manis, buah pelaga, cengkih dan bunga lawang)
2 sudu besar kicap pekat (sesuaikan warna yang dikehendaki)
Minyak masak

Cara-cara:
1. Rebus daging hingga empuk. Simpan air rebusan.
2. Panaskan minyak dan tumiskan 4 sekawan, daun pandan, daun kari dan serai hingga naik bau.
3. Masukkan hirisan bawang, kacau hingga bawang bertukar keemasan.
4. Masukkan bawang kisar dan bahan kisaran halia + bawang putih. Tumis hingga berbau wangi.
5. Masukkan serbuk cili atau cili kisar. Kacau rata. Lepas 3-4 minit, masukkan air rebusan daging dan daging. Kacau rata.
6. Masukkan serbuk kari, serbuk jintan putih, serbuk jintan manis dan kicap pekat. Kacau rata dan biarkan mendidih serta kuah pekat.
7. Kecilkan api dan masukkan gula dan garam secukup rasa. Kacau rata. Padamkan api.
8. Taburkan daun pudina dan bawang goreng di atas dan sedia untuk dihidangkan.

2 comments:

Ilia Ahmad said...

sdpnya kak ina...ilia nk cba wat la..terliur dh ni

Intan SRM said...

sedapnya...rasa nak mencuba pula memasak resipi ni hari ni